Veilige Gemeente PKN Zevenkamp

VOG-beleid Protestantse Wijkgemeente Zevenkamp


Inleiding


Dit document beschrijft de afspraken die we hebben gemaakt rondom de VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag), aan de hand

van diverse vragen met hun antwoorden. Dit VOG-beleid is deel van ons Preventiebeleid
Mag een vrijwilliger weigeren om een VOG in te leveren?
Nee. Wil iemand geen VOG aanleveren dan kijken we met diegene of er een andere taak/functie binnen de wijkgemeente
mogelijk is waarvoor er geen VOG verlangd wordt.


Voor welke vrijwilligersfunctie(s) is een VOG nodig?


Conform het preventiebeleid: “Vrijwilligers en professionals die met kwetsbare doelgroepen werken, vragen we om een VOG.

Ook mensen die verantwoordelijk zijn voor het geld van de kerk en/of omgaan met privacygevoelige en vertrouwelijke
informatie moeten een VOG inleveren.” Concreet betreft dit:
• Vertrouwens(contact)personen.
• Alle ambtsdragers.
• Kerkrentmeesters (incl. penningmeester en ledenadministrateur).
• Wie als niet-ambtsdrager structureel deelneemt aan vergaderingen van de wijkkerkenraad, de wijkdiaconie, de wijkraad
van kerkrentmeesters, de werkgroep Eredienst en/of de werkgroep pastoraat.
• Wie structureel actief is in het Jeugdwerk.


Moeten minderjarige vrijwilligers ook een VOG inleveren?


Nee, want zij zijn actief onder begeleiding van een volwassene.


Eén van onze vrijwilligers krijgt een nieuwe functie. Moet diegene dan opnieuw een VOG inleveren?


Meestal wel, omdat er bij een VOG gericht gescreend wordt en mogelijk de termijn verstreken kan zijn.


Hoe lang is een VOG geldig?


Vier jaar (de duur van een ambtstermijn).


Wat kost een VOG?


De kosten voor de aanvraag, voor zover van toepassing, worden voor vrijwilligers vergoed door de wijkraad van

kerkrentmeesters.


Hoe gaat het aanvragen van een VOG?


Na het kennismakingsgesprek of de e-mailwisseling seint de coördinator Veilige Gemeente van de Protestantse Wijkgemeente

Zevenkamp de scriba in en start de coördinator of de scriba de aanvraag van een VOG. De aankomende vrijwilliger ontvangt
een bericht van de coördinator of de scriba en vanuit ‘Mijn Justis’ zodat de aanvraag door de vrijwilliger ingediend kan worden
(dit moet namelijk altijd door de betreffende persoon zelf gedaan worden). De kosten moet de vrijwilliger in eerste instantie
zelf voldoen en kunnen daarna gedeclareerd worden bij de penningmeester van de wijkraad van kerkrentmeesters. Wanneer
de vrijwilliger de VOG ontvangen heeft, stuurt zij/ hij het origineel door aan de scriba.


Hoe weet ik of de VOG is toegekend?


De VOG wordt gestuurd aan de aanvragende vrijwilliger (niet aan de kerk). Dit duurt in de regel maximaal acht weken.


Waar kijkt de overheid naar bij een VOG-aanvraag?


Bij het beoordelen van een aanvraag voor VOG wordt door de overheid (i.e. Justis) beoordeeld welke risicogebieden

raakvlakken hebben met het doel waarvoor de VOG is aangevraagd.
Het algemene screeningsprofiel is onderverdeeld in acht risicogebieden:
• Informatie
• Geld
• Goederen
• Diensten
• Zakelijke transacties
• Proces
• Aansturen organisatie
• Personen
Justis stelt vast of de aanvrager een strafblad heeft, eventueel ook in het land van nationaliteit. Wie geen strafblad heeft krijgt
altijd een VOG.
Wanneer iemand met een strafblad een VOG aanvraagt, kijkt Justis naar een aantal zaken. Er wordt met name gekeken of
binnen de 'terugkijktermijn' sprake is van een t.a.v. de functie relevant strafbaar feit. De duur van de terugkijktermijn hangt
o.a. af van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd en/of de leeftijd van de aanvrager.


Contactpersonen


Voor de contactpersonen verwijzen wij u naar het bijgaande addendum.


Opstellers en vaststelling


Aldus opgesteld, juli 2024 door Ab van der Torre (coördinator Veilige Gemeente van de Protestantse Wijkgemeente

Zevenkamp) op basis van document van de Commissie Veilige Gemeente van de Protestantse Wijkgemeente Open Hof
Ommoord.


Dd. 18-07-2024 vastgesteld door Wijkkerkenraad Zevenkamp.